Mobilnà telefon je pro dneÅ¡nà uÄitele to, co pro uÄitele pÅ™ed dvaceti lety byla psanÃÄka nebo námoÅ™nà bitvy. NÄ›co, Äemu studenti v hodinách vÄ›nujà vÃce pozornosti, než by mÄ›li, a kvůli Äemu jim nezbývá Äas na uÄenÃ. Jenže zatÃmco u psanÃÄek staÄilo vzkaz zabavit, a u námoÅ™nÃch bitev kantor vyuÄujÃcà provinilce prostÄ› rozsadil. Jak to ale udÄ›lat s mobilnÃmi telefony? JeÅ¡tÄ› pÅ™ed deseti lety je uÄitel v klidu zabavil. VÄ›tÅ¡ina dÄ›tà mÄ›la starou Nokii po rodiÄÃch nebo podobný, nepÅ™ÃliÅ¡ drahý, ale odolný telefon. Dnes je situace jiná. Nejeden žák má pÅ™Ãstroj, který se cenou blÞà polovinÄ› uÄitelského platu, a který se rozbije v momentÄ›, kdy se na nÄ›j kÅ™ivÄ› podÃváte. PÅ™esto i dnes mnoho vyuÄujÃcÃch telefony zabavuje. Majà na to ale právo? A když se nÄ›co stane, kdo je za to zodpovÄ›dný?
Z pohledu žáků je odebránà telefonu výrazným zásahem do soukromÃ. PÅ™ed deseti lety jsme na telefonu mÄ›li tak maximálnÄ› textové zprávy. Ty nejpokroÄilejÅ¡Ã telefony umÄ›ly malé, nekvalitnà obrázky, a nahrát je na web by zabralo pÅ™inejmenÅ¡Ãm půl hodiny. A i kdyby, uvidà je maximálnÄ› pár lidÃ. Dnes je to úplnÄ› jinak. Mobilnà telefony jsou pokladnicà naÅ¡eho soukromÃ. Máme tam i velmi privátnà informace, detailnà fotky a hromadu soukromých informacÃ. A k tomu, aby se dostaly na net a vidÄ›ly je tisÃce lidÃ, staÄà jedno neÅ¡ikovné kliknutÃ. Jeden zvÄ›davý profesor může tak skuteÄnÄ› vážnÄ› ovlivnit studentský život. Takže z tohoto pohledu by zabavovánà studentských telefonů mÄ›lo skonÄit.
UÄitelé se asi nejvÃce obávajà videà a nelichotivých fotografiÃ. Ty už v minulosti napáchaly dost Å¡kody. A pocit, že vás půlka tÅ™Ãdy neposlouchá, také nenà nic moc. Proto se snažà použÃvánà telefonů ve tÅ™ÃdÄ› omezit za každou cenu, i za cenu odebÃránÃ. Na argument, že je to zásah do soukromÃ, odpovÃdajà tÃm, že telefon staÄà pÅ™ed odevzdánÃm vypnout. A co se týÄe debat o zodpovÄ›dnosti za Å¡kodu, vÄ›tÅ¡ina Å¡kol má ve Å¡kolnÃm řádu pravidlo, že student nemá do Å¡koly nosit cennosti, tedy ani drahý telefon. Nerozdmychává takové kliÄkovánà ale zbyteÄný poziÄnà boj mezi studenty a jejich uÄiteli?
Kompromisem by mohlo být motivovánà žáků k tomu, aby se telefonu vzdali dobrovolnÄ›. NÄ›kteřà profesoÅ™i to Å™eÅ¡Ã tak, že svým žákům nabÃzejà nabÃjeÄky. Student si telefon dobije, a v hodinÄ› s nÃm neruÅ¡Ã. Výhra pro vÅ¡echny.