Nové dopravnà znaÄky se na Äeských silnicÃch objevily poÄátkem roku 2016. Jedná se o úpravy zakotvené ve vyhlášce 294/2015 Sb. o provozu na pozemnÃch komunikacÃch. OdbornÃci v sektoru dopravy se bohužel vÅ¡ak shodujà na tom, že mnoho Å™idiÄů v dneÅ¡nÃm hustém, zvláštÄ› mÄ›stském provozu, ani nestaÄà znaÄky sledovat a u nÄ›kterých z nich dokonce ani Å™idiÄi nevÃ, co vlastnÄ› znamenajÃ.
MÄ›nà se kupÅ™Ãkladu podoba dopravnà znaÄky dálnice. Od roku 2016 se v České republice objevilo „nově“ 450 kilometrů dálnic, což nebylo způsobeno jejich výstavbou, ale pouze novým znaÄenÃm. DoÅ¡lo k tomu, že silnice pro motorová vozidla byla systémovÄ› pÅ™evedena do dálnic tzv. druhé kategorie, pÅ™iÄemž původnà znaÄku dálnice na modrém poli nahradila znaÄka Ätvercová na zeleném podkladu. NemÄ›nà se vÅ¡ak jen vzhled nÄ›kterých znaÄek, nýbrž i samotná pravidla silniÄnÃho provozu:
ZmÄ›na v maximálnà povolené rychlosti na pozemnÃch komunikacÃch
Původnà silnice pro motorová vozidla se zaÅ™adila novÄ› do kategorie silnic I. tÅ™Ãdy pozemnÃch komunikacà a souÄasnÄ› s tÃm se na nich mÄ›nà maximálnà hodnota povolené rychlosti z původnÃch 130 km/h na 110 km/h. Zároveň se Å™ada původnÃch silnic I. tÅ™Ãdy s omezenÃm rychlosti na 90 km/h pÅ™evedla do této kategorie s maximálnà povolenou rychlostà 110 km/h. Na vÅ¡ech tÄ›chto silnicÃch doÅ¡lo zároveň k omezenà provozu nemotorových vozidel a platà zde stávajÃcà znaÄenà (dopravnà znaÄka bÃlého osobnÃho auta na modrém Ätvercovém podkladu).
Na dálnicÃch můžete jet stále jen maximálnà rychlostà 130 km/h
NÄ›kteřà řidiÄi by urÄitÄ› uvÃtali zmÄ›nu maximálnà povolené rychlosti na dálnicÃch, ale nic takového se nestalo. Stále platà omezenà na tÄ›ch starých „dobrých“ sto tÅ™icet za hodinu. Že bychom se tedy na Äeských dálnicÃch prohánÄ›li vozem Ferrari s jeho obvyklou provoznà rychlostÃ, tedy nehrozÃ.
ZmÄ›na ve znaÄenà platà i pro chodce a cyklisty
NovÄ› se znaÄà na pozemnÃch komunikacÃch také mÃsta pro pÅ™echázenà chodců a tzv. „pÅ™ejezdy pro cyklisty“. ZatÃmco mÃsto pro pÅ™echázenà chodců je vyznaÄeno tenkou pÅ™eruÅ¡ovanou Äarou, mÃsto pro pÅ™ejÞdÄ›nà cyklistů se znaÄà podobným typem Äáry, jen o nÄ›co silnÄ›jÅ¡Ã. V obou pÅ™Ãpadech ovÅ¡em platÃ, že se k nim nevztahuje pÅ™ednost pro chodce, jak je tomu u klasických „pÅ™echodů pro chodce“.